top of page

Dlaczego Twoje działania marketingowe nie przynoszą efektu?

Zaktualizowano: 24 mar 2022

Twoja firma ma super stronę internetową, publikuje w mediach społecznościowych, pisze bloga, robi ciekawe promocje, ale dalej nie widzisz specjalnych wyników sprzedażowych lub nie są takie jakich oczekujesz? Zastanawiasz się dlaczego?



Problemem może być nie to co robisz, tylko dlaczego to robisz.


Aby Twoje działania marketingowe miały sprzedażowy sens, musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz i jak się tam dostać. Innymi słowy, potrzebujesz strategii marketingowej i planu marketingowego.


Tak. Potrzebujesz obu.


Zaskakująco często widzimy jak firma nie ma ani jednego ani drugiego, albo myli oba pojęcia.


Jaka jest więc różnica między planem marketingowym a strategią marketingową i dlaczego potrzebujesz obu?


Najprościej rzecz ujmując, strategia marketingowa to Twoje podejście, Twój pomysł na osiąganie przewagi konkurencyjnej — plan marketingowy zawiera działania, które Cię tam zaprowadzą.


Posiadanie dobrego produktu lub usługi nie wystarczy, żeby móc efektywnie sprzedawać i rozwijać firmę. Żyjemy w czasach niezwykle nasyconego rynku, szybkiego tempa rozwoju i zmian, więc efektywne dotarcie do potencjalnego klienta z Twoją ofertą i przekonanie go do zakupu, wcale nie jest takie proste. Dobre ustalenie celów i zaplanowanie działań zdecydowanie pomoże Ci zrealizować plany sprzedażowe.


Ważne jest dobre zrozumienie różnicy pomiędzy strategią, a planem marketingowym i można je opisać na kilku istotnych parametrach.


  1. ROLA

Strategia marketingowa to odpowiedź na pytanie dlaczego coś robimy, to uchwycenie celów, które chcemy osiągnąć, określenie do kogo chcemy dotrzeć i co się musi wydarzyć, aby to Twój produkt lub usługa do nich dotarła i została wybrana spośród produktów czy usług, które oferuje konkurencja.


Bardzo ważna jest też rola strategii wewnątrz całej organizacji. Strategia pomaga wszystkim w firmie zrozumieć, gdzie nasz okręt płynie i utrzymuje cały zespół wokół tych samych, wspólnych celów. Pomaga wszystkim zrozumieć, dla kogo to wszystko robimy, kto uzyska największą wartość z Twojej oferty (grupa docelowa – pomoc jak ją określić znajdziez TU), propozycję wartości (co nas odróżnia od konkurencji) i sposób dotarcia do idealnego klienta.


Celem planu marketingowego jest opisanie i zwizualizowanie zespołowi, kiedy i jak osiągniesz cele strategiczne. Plany muszą być konkretne, uwzględniać harmonogram, precyzyjnie opisane działania— kampanie, programy, promocje, nowości itd., planowany budżet na realizację tych działań, a na koniec znienawidzone, ale bardzo ważne KPI, czyli listę wskaźników, po których rozpoznamy czy idziemy w dobrym kierunku.


Dlaczego znienawidzone KPI? To długi temat, kiedyś go opiszemy, ale niezwykle ważny element dla każdej organizacji, niestety zbyt często są zero jedynkowo brane do oceny jakości pracy pracowników lub nie są zbyt dobrze zdefiniowane na początku, a to generuje lęk i opór pracowników.


Wracają do planu marketingowego, plan pozwala ustalić priorytety działań w oparciu o Twoją strategię. Dzięki temu każde działanie łączy się zarówno z celami marketingowymi, jak i ogólnymi celami biznesowymi – a to prowadzi do wzrostu efektywności pracy i czynionych inwestycji.


2. CZAS


Strategię marketingową tworzymy przed przystąpieniem do tworzenia planu, a nawet przed wprowadzeniem produktów/usług na rynek.


Aby wywrzeć rzeczywisty wpływ, strategia nie powinna się znacząco zmieniać w czasie, ale ze względu na istniejące szybkie zmiany w otoczeniu biznesowym, warto ją raz na kwartał zweryfikować i ewentualnie skorygować, gdy zobaczysz zmiany na swoim rynku, w zespole, czy budżecie.


Plan marketingowy powinien zostać stworzony po ustaleniu strategii marketingowej — jasnego zrozumienia, co chcemy osiągnąć. Zachęcamy do tworzenia rocznych planów marketingowych, najlepiej w czasie kiedy Twoja branża ma spowolnienie w biznesie, np. w wakacje, ale nie wcześniej niż pół roku przed rozpoczęciem nowego cyklu, żeby plany nie stały się przestarzałe względem dynamiki zachowań konsumenckich i działań konkurencji. Pozwala to odpowiednio wcześnie przygotowywać się całej organizacji do realizacji wspólnych celów.


Plany roczne również powinny podlegać kwartalnej weryfikacji. W przypadku bardziej rozbudowanych planów marketingowych, konieczne jest tworzenie planów kwartalnych, które w szczegółowy sposób opiszą planowane działania na nadchodzący czas.


3. CZĘŚCI SKŁADOWE


Strategia powinna obejmować wszystkie aspekty marketingu: cele biznesowe, strategiczne kierunki rozwoju portfolio, pozycjonowanie cenowe, przewagi konkurencyjne, kanały dystrybucji, oczekiwaną grupę docelową i pozycjonowanie marki. To baza wszystkich Twoich kampanii i działań.


Strategia marketingowa zazwyczaj zawiera:


  • Wizję i cele firmy

  • Analizy rynku

  • Opis otoczenia konkurencyjnego

  • Cele marketingowe

  • Osoby kupującego (grupy docelowej)

  • Istotę marki

  • Pozycjonowanie

  • Inicjatywy


Ułatwić Ci życie? Nasz sprawdzony szablon Strategii Marketingowej znajdziesz tu


Plan powinien precyzyjnie opisywać działania i inicjatywy, które doprowadzą nas do osiągnięcia strategicznych celów. Każdy plan powinien być określony w czasie (zawierać kluczowe daty, kiedy dana czynność musi zostać przeprowadzona), zakresie działań, budżecie i precyzyjnych celach wraz z określeniem KPI (wskaźników sukcesu).


Plan marketingowy zazwyczaj zawiera:


  • Rodzaj działania (kampania, promocja sprzedażowa, wprowadzenie nowości, itd.)

  • Cele działania

  • Oś czasu z kluczowymi kamieniami milowymi

  • Kanały do ​​wykorzystania

  • Budżet

  • Aktywności

  • KPI


Ułatwić Ci życie? Nasz sprawdzony szablon Planu Marketingowego znajdziesz tu


Podsumowanie


Strategia i plany muszą ze sobą współgrać, aby zmotywować zespół i nie tracić z oczu celu.

Strategię marketingową należy opracować z zespołem kierowniczym lub przynajmniej uzyskać jego akceptację. Jednym z najlepszych sposobów dzielenia się strategią jest przedstawienie, w jaki sposób główne inicjatywy odwzorowują cele biznesowe.


Pracując w zespole upewnij się, że Twoi współpracownicy zrozumieli szczegóły planu marketingowego i się z nim zgadzają. Ma to sens, ponieważ muszą się również zaangażować w realizację celów firmy, wiedzieć, jak mogą pomóc i jakie istnieją zależności – brak dopilnowania tego elementu gwarantuje chaos i obniżenie efektywności.


Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu strategii i planów marketingowych, napisz na biuro@invalue.pl lub zarezerwuj darmową konsultację klikając TU.








5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page